DEZVăLUIRI

Achiziții halucinante în pandemie, la INML. Distribuitor: o firmă de reparații aer condiționat


Achiziții halucinante în pandemie, la INML. Distribuitor: o firmă de reparații aer condiționat

E.Ş. | 2023-05-02 22:20

Conform rezultatelor unui audit efectuat de Ministerul Sănătății la Institutul Național de Medicină „Mina Minovici”, în 2020, în timpul pandemiei, INML a achiziționat diverse echipamente de la o firmă care nu are nici o legătură cu domeniul medical.

Echipamente ca ață pentru cadavre, mese dreptunghiulare cu două bănci sau dispersoare pentru săpun și dezinfectant au fost achiziționate de către INML de la o firmă al cărui obiect de activitate era....reparația aparatelor de aer condiționat. 

În apărarea sa, Institutul Mina Minovici spune că achizițiile au fost efectuate într-o situație de urgență, având în vedere numărul mare de persoane decedate. 

Conform unui document consultat de , echipa de control care a ajuns la Institutul Național de Medicină „Mina Minovici” a constatat că, deoarece firma furnizoare aplica un comision de maxim 30%, cheltuielile au fost suplimentate prin intermedierea unor terți.

Între 2019 și 2022, vreme de patru ani, compania Servinstal SRL din Călărași a câștigat singurele ei contracte din SEAP. Patru contracte cu INML – prin procedură simplificată – pentru „servicii de întreținere și reparare”.

Contractele, cu valori apropiate, au fost semnate an de an.

- În 15 martie 2019, un contract în valoare de 286.000 de lei;

- În 8 mai 2020, un contract ce se ridica la 229.000 de lei;

- Pe 14 mai 2021, un contract de 217.600 de lei;

- În 26 mai 2022, un contract de 216.000 de lei.

Toate aceste servicii erau aproximativ identice și implicau, printre altele, întreținerea și repararea instalațiilor electrice, mecanice, de termoficare și sanitare, a aparatelor de aer condiționat, a camerelor frigorifice, precum și a finisajelor și pardoselilor. Conform specificațiilor, echipa de 8 muncitori trebuia să lucreze 8 ore pe zi, timp de 5 zile pe săptămână. Componența echipei trebuia să includă un electrician, un instalator sanitar, un lăcătuș mecanic, două persoane pentru curățenie, care să aibă grijă de curtea institutului, un lucrător în construcții, un frigotehnist și un telefonist.

Informațiile de mai sus se regăsesc în caietul de sarcini aprobat de prof. univ. dr. George Cristian Curcă, directorul INML, în 2019. 

Rezultatele auditului desfășurat de Ministerul Sănătății

Echipa de control trimisă de la Ministerul Sănătății în 2021 a descoperit că primul contract, cel din 2019, a fost dus la capăt cu multe lacune. În primul rând, suma inițială – 341.000 de lei cu TVA – nu conținea și piesele de schimb, și materialele necesare pentru reparații. 

Așa că s-a ajuns ca, la final de an, să se factureze 639.000 de lei, aproape dublu față de contractul originar. „O situație similară se regăsește și în 2020”, observă auditorii. 

În anul de debut al pandemiei de COVID în România, Servinstal a vândut către Institutul Național de Medicină Legală ață de cusut cadavre, și multe alte echipamente. 

„Deși obiectul de activitate al societății Servinstal SRL îl constituie lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat, institutul a achiziționat prin intermediul acesteia și alte produse cu destinații diferite, cum sunt: ață de cusut cadavre, dispersoare pentru săpun și dezinfectant, masă dreptunghiulară cu două bănci etc., facturarea acestora făcându-se prin aplicarea unui comision de maximum 30% al prestatorului” – scriu auditorii de la Ministerul Sănătății în document. 

Potrivit unui răspuns oferit de INML la solicitarea Libertatea, instituţia a cumpărat: 

- 10 gheme aţă de cusut cadavre – 293,90 de lei, la 13 mai 2020;

- 4 mese dreptunghiulare cu bănci – 1.961,12 lei, la 28 decembrie 2020;

- două dispersoare pentru săpun – 424,83 de lei, la 6 aprilie şi 14 mai 2020;

- 4 dispersoare pentru dezinfectant – 1.999 de lei, la 14 mai 2020. 

La fel ca în cazul pieselor de schimb și al materialelor pentru reparații, echipa de control nu a reușit să găsească facturile de achiziție a acestora.

Probleme au fost și cu cei 8 muncitori de la Servinstal, susține auditul. Astfel, echipa de control n-a putut găsi certificate care să ateste calificările muncitorilor prevăzute prin contract. Dimpotrivă, muncitorii aveau calificări de tinichigiu vopsitor auto și sudor, „care nu corespund în totalitate cu cerințele din caietul de sarcini”.  Echipa de la Ministerul Sănătății a considerat că nerespectarea contractului s-a datorat controlului intern insuficient și necunoașterii în totalitate a prevederilor legale specifice. 

Controlul a descoperit cinci consecințe negative ale contractului încheiat de către INML.  Printre acestea, riscul de a nu se asigura creditele bugetare necesare derulării în bune condiții a contractului. Dar și „efectuarea de cheltuieli suplimentare prin achiziționarea produselor de la intermediari, care își adaugă propriul profit la prețul de piață al acestora”.  În plus, desfășurarea de activități neconforme de către personalul care nu are calificările solicitate și efectuarea de cheltuieli suplimentare în legătură cu cei doi oameni de la întreținere, mai mulți decât în normativ. 



Parerea ta...

Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC

Puterea24.ro

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.