ECONOMIE

CITY Insurance renunță la ofertele speciale pentru unii transportatori. COTAR salută decizia, în timp ce asociațiile care beneficiau de facilitate o critică


CITY Insurance renunță la ofertele speciale pentru unii transportatori. COTAR salută decizia, în timp ce asociațiile care beneficiau de facilitate o critică

P24 | 2021-06-30 08:31

City Insurance, liderul pieței de asigurări, aflat într-o situație dificilă din care doar anunțatul său cumpărător o poate salva, nu va mai putea vinde, la prețuri preferențiale, asigurări RCA pentru transportatorii din anumite asociații de profil, se arată într-u articol publicat de Economica.net.

Deși era mai puțin știut public, compania cerea un tarif fix de 5.900 de lei, mult sub nivelul competitorilor, pentru asigurarea camioanelor de peste 16 tone care aparțineau membrilor UNTRR și FORT, două dintre asociațiile transportatorilor.

COTAR, cea mai vocală dintre asociațiile de profil, salută renuțarea la aceste facilități, în timp ce FORT, una dintre asociațiile direct afectate, transmite că este vorba despre „încă o lovitură dură aplicată firmelor de transport”. Industria transporturilor este unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu peste 250.000 de oameni doar în zona de șoferi profesioniști. Decizia a fost luată de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), administratorul numit de ASF a cărui principală sarcină este să se asigure că City Insurance, rămasă mult în urmă cu plățile, își va respecta obligațiile asumate prin vânzarea polițelor.

Deși este un fapt mai puțin cunoscut public, City Insurance a avut, încă din 2018, un protocol cu două dintre cele mai mari asociații ale transportatorilor din România prin care membri acestora își puteau achiziționa RCA la un preț preferențial.

În condițiile în care în cazul camioanelor frecvența daunei sare de 20%, adică două din zece camioane asigurate fac un accident într-un an, acesta era un avantaj important. Pe de altă parte, avantajul oferit de firmă presupunea un discount major față de prețul care ar fi rezultat din calculul actuarial clasic ceea ce înseamnă asumarea unor riscuri substanțial mai mari decât celelalte companii, deci și creșterea riscului de neplată în caz de daună, arată .

Probabil așa a gândit și Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), instituția care gestionează City Insurance după ce compania a fost supusă unor sancțiuni dure ale ASF, atunci când a decis  să suspende oferta specială, începând cu data de 29 iunie. FGA este instituția desemnată de ASF să pună ordine la City Insurance și să se asigure că societatea își permite să își achite obligațiile de plată, cu care este rămasă mult în urmă. În varianta în care FGA nu reușește, cu sau fără ajutorul anunțatului cumpărător al City, drumul societății va fi către faliment.

Potrivit datelor consultate de , după suspendarea ofertei speciale, prețurile au urcat cu 10-15%, undeva către 6.200-6.500 de lei, în cazul camioanelor cu un bonus mediu. Potrivit informațiilor transmise, însă, de către Augustin Hagiu, președintele FORT, în cazul camioanelor cu B0 (fără bonus, fără malus), prețul ar fi urcat la 8.000 de lei, adică în creștere cu 40%.

 

Păreri divergente în lumea transportatorilor

 

Anunțul privind anularea ofertei City Insurance a stârnit reacții diferite în lumea asociațiilor de transportatori. COTAR, asociație care reunește și câteva mii de service-uri multe dintre ele cu creanțe de încasat de la City Insurance, salută decizia. Florin Pandele, vicepreședintele COTAR, amintește că a atras atenția că la asemenea tarife City nu își va putea îndeplini obligațiile de plată. Pandele este, de altfel, prprietarul unui dintre grupurile de service-uri care au cerut falimentul City, pentru datorii care depășeau 1 milion de euro.  COTAR subliniază că principala sarcină a FGA este aceea de a grăbi plățile restante ale City.

Pe de altă parte, într-un mesaj scurt, Augustin Hagiu, șeful FORT, arată că decizia FGA este doar o altă măsură care lovește în firmele de transport. „Mulțumim din inimă tuturor celor ce au contribuit la asta . Să se îngroape în bani le dorim! Ce vor face transportatorii vom vedea. Este încă o lovitură dură”, a declarat Hagiu pentru .

Florin Pandele, în numele COTAR, a transmis un mesaj care readuce în actualitate demersurile asociației împotriva întârzierilor la plată ale City Insurance. Îl redăm mai jos:

„Salutăm decizia FGA de a suspenda niște protocoale cu grave deficiențe în relația City cu anumite organizații ale transportatorilor. Am atras atenția încă de acum 2 ani vicepreședintelui ASF, Cristian Rosu, că este imposibil ca o societate de asigurări să își poată acoperi cheltuielile cu daunele vânzând polițe de asigurari cu 40% mai ieftine decât tariful de referință stabilit de ASF. Timpul ne-a dat din nou dreptate nouă, Confederației COTAR, iar Roșu Cristian a primit din păcate încă o bilă neagră pentru modul în care a refuzat să ia măsurile legale necesare, deși cunoaștea foarte bine situația. Din păcate, existau de ani de zile toate indiciile că societatea are de gând doar să încaseze banii din polițe RCA, fără să achite despăgubirile conform legii. În piață s-a afirmat în repetate rânduri că societatea de asigurari City Insurance s-a folosit de unele organizații ale transportatorilor pentru a-și cumpăra liniștea prin diverse contracte de sponsorizare plătite din banii asiguraților, dar gravele probleme nu au putut fi acoperite decât un timp relativ scurt, iar acum apare și adevărul despre dânșii. Așa am ajuns astăzi ca City să aibă un deficit de sute de milioane de euro, iar dl. Vicepreședinte ASF, numit de Parlament, care cunoștea toate problemele fiind informat în nenumărate rânduri în scris, va trebui să răspundă și să găsească soluții pentru ceea ce se întâmplă azi. Cred că abia din acest moment începe se fie deschisă Cutia Pandorei la City Insurance, iar ASF și alte autorități au obligația legală să vadă cum sau cheltuit banii milioanelor de asigurați ai City în ultimii 5 ani de zile. Acum câteva luni, ASF declara oficial și în fața instanțelor de judecată că City este o societate solidă și lichidă. Cum au dispărut peste noapte sute de milioane de euro?

Din nefericire, ASF a fost informată în repetate rânduri și cunoaște faptul că City și Euroins încalcă de ani de zile, de sute de ori în mod deliberat zilnic și repetat cu bună știință legea când vorbim de plata despăgubirilor, cele 2 societăți râzându-ți în față când sunt amenințate de către păgubiți că vor fi reclamații la ASF.

Cât timp ASF refuză să țină cont de zecile de mii de soluții ale instanțelor de judecată în privința interpretării corecte a legii, nu se va rezolva absolut nimic bun pentru consumatori si păgubiți în această piață abuzivă. Problemele pieței de asigurări nu constau în schimbarea legii RCA și sunt de fapt probleme de supraveghere a pieței și refuzul autorități de a aplica legea pentru protejarea consumatorilor de asigurări. Repet, legea RCA este o lege buna, una europeană, o lege cu recomandări UE și copiată după legi din țări ca Franța, Germania, Austria, Italia, etc., din păcate ASF trebuie în al 12-lea ceas să înțeleagă că fără sancțiuni punctuale, așa cum este doar unul din articoleș și anume art. 37, nu va putea să facă nimic.

În UE, media amenzilor pentru fiecare abatare este de 30.000 de euro/dosar de daună. Deja legea RCA este suprareglementată având sute de pagini față de legea din Germania, care are doar câteva pagini. Din păcate, legea nu se aplică. Noi avem mii de abateri lunar fără nici 1 leu amendă!”.



Parerea ta...

Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC

Puterea24.ro

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.